گروه هنر(گرافیک ،گرافیک رایانه ای،پویانمایی)استان سمنان

سرگروه استان : راضیه گلستانی روز فعالیت گروه:شنبه شماره تماس :09382603400

گروه هنر(گرافیک ،گرافیک رایانه ای،پویانمایی)استان سمنان

سرگروه استان : راضیه گلستانی روز فعالیت گروه:شنبه شماره تماس :09382603400

گروه هنر هنرستانهای فنی و حرفه ای و کارودانش استان سمنان
پیوندها


طرح درس روزانه (طراحی 1 )

کتاب: طراحی 1پایه:دوم

مشخصات کلی

عنوان درس: طراحی 1سالتحصیلی :  94-93               پایه: دوم

ناممدرس: فاطمه اصطلامی

نام آموزشگاه: هنرستان دخترانه مهندس علی سعدالدین       زمانتدریس:  45 دقیقه        

 نامشهرستان: مهدیشهر

 

تحلیل آموزشی

(رئوس مطالب)

طراحی با سایه روشنازموضوعاتمختلفونمایشجنسیتاشیاء

 

وسایل مورد نیاز

 

کتاب درس چندتکهپارچهباجنسیتهایمختلفازجمله : پارچةنخی،پارچةحریر،پارچةساتنبراق،تنگولیوانشیشهایتنگولیواناستیلکوزهولیوان سفالی چندعددبرگخشکوبرگتازهکمیپوستةخشکتنةدرختکاغذA4 و A3مدادطراحیازجملهHB ، B6 و مداد اتود معمولی محوکنپاککنکاتر - تراش

 

هدف های رفتاری

هنرجو در پایان این درس باید بتواند بافت اشیاء را به کمک سایه روشننمایشدهد.

 

قبل از شروع درس

سلام و احوالپرسی از دانش آموزان دقتدروضعیتروحیوجسمیدانشآموزانبهمنظورحل مشکلات احتمالی موجودحضوروغیاببررسیتکالیفتعیینشدهدرجلسةگذشته.

 

ارزشیابی تشخیصی

پرسش از هنرجویان در مورد جنسیت اشیاء اطراف خود.

 

آماده سازی

 

در داخل کارگاه، چند تکه پارچه با جنسیتهای متفاوت، از جمله: پارچة نخی، پارچة حریر و پارچةساتن، در اختیار هنرجویان قرار می گیرد تا ضمن لمس این پارچه ها، بافت پارچه ها را نیز با هم مقایسه کنند و در مورد جنسیت پارچه ها و بافت آنها و همچنین نحوة عملکرد نور طبیعی و مصنوعی روی چین و شکن این پارچه ها با هم بحث و گفتگو نمایند. سپس هنر آموز یک تنگ و لیوان شیشه ای و یک تنگ و لیوان استیل و یک کوزه و لیوان سفالی را روی چهار پایة بلندی در معرض نمایش هنرجویان قرار می دهد تا هنرجویان نوع عملکرد نور طبیعی و مصنوعی را روی این ظروف به خوبی وارسی نمایند و با تفاوت انعکاس نور و سایه بر روی اشیاء مختلف با جنسیت های متفاوت ( استیل، شیشه و سفال ) دقیق تر آشنا شوند. در مرحلة بعد هنرجویان توسط هنرآموز به سوی محوطة حیاط مدرسه هدایت شده و از آنها خواسته می شود تا با دستان خود رویة سیمانی دیوار مدرسه، رویةپوستة درختان، برگهای خشک و تر روی درختان را به خوبی لمس کرده و به دقت نگاه کنند. سپس از هنرجویان خواسته می شود تا تعدادی برگ تازه و کمی از پوستةتنة درختان خشک شده را جمع آوری کرده و با خود به کارگاه بیاورند.

 

درس ارائه

 

پس از آنکه هنرجویان به شکل ملموس جنسیت اشیاء مختلف را با هم مقایسه نمودند، از آنها خواسته می شود تا به طراحی خطی از برگهای خشک و تازه و پوستة درختان اقدام نمایند. پس از طراحی خطی، از هنرجویان خواسته می شود با دقت بسیار و موشکافانه رگهای اصلی و فرعی برگها و خلل و فرج و فرو رفتگی و برآمدگی به وجود آمده روی آنها و نیز پوستة درخت را به دقت بر روی طرح خطی خود پیاده نمایند و با استفاده از انواع مدادهای طراحی از جمله HB و B4 و  B6 به دقت تیرگی ها و روشنی ها و بافت این اشیاء را به طرح خود منتقل کنند. هنرجویان با توجه به آشنایی قبلی خود با امکانات تیره گی و روشنی این مداد ها و تمرین با جدول خاکستری ها باید قادر باشند تا درجات مختلف خاکستری را در طرح خود پیاده کنند.

 

تکمیل درس

 

در این مرحله کارهای عملی هنرجویان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت وجود اشکال، توضیحات لازمه ارائه شده و رفع اشکال می گردد. در مرحلة رفع اشکال، از آنجایی که اشکال مورد نظر احتمالاً برای سایر هنرجویان نیز در حین کار پیش می آید، طرح مورد نظر به بقیة هنرجویان هم نشان داده می شود و اشکال موجود و طریقة حل مشکل توضیح داده می شود تا بقیة هنرجویان در حین کار مرتکب همان اشکال نشوند یا در صورت بروز مشکل مشابه توانایی حل آنرا داشته باشند. علاوه بر آن اگر نقصی مشترک در کار اغلب هنرجویان احساس شود، هنرآموز با دعوت هنرجویان به اطراف خود، شخصاً قسمت مورد نظر را طراحی می نماید تا هنرجویان به شکل عینی شیوة کار را ببینند و ایراد خود را بر طرف نمایند.

 

ارزشیابی تکوینی

 

از هنرجویان خواسته می شود تا با استفاده از چند تکه پارچه با جنسیت های متفاوت و چند شیء فلزی و سفالی و شیشه ای؛ در منزل، ترکیب بندی هایی را ایجاد نموده و با استفاده از منبع نور طبیعی یا تعبیة منبع نور مصنوعی بر روی اشیاء مورد نظر و ایجاد تضاد تیره گی و روشنی روی اشیاء، طرحهایی را کار کرده و تلاش نمایند جنسیت آنها را در حد امکان به شکل دقیق بنمایانند. طرح ها در جلسة بعدی مورد بررسی قرار گرفته و نمره بدانها اختصاص خواهد یافت.