فراخوان تولید محتوای الکترونیک
از : گروه هنر استان
به : هنر آموزان رشته های گرافیک ، گرافیک کامپیوتری و پویانمایی
برای هنرآموزان هنر :
امروزه پیشرفت های روزافزون تکنولوژی،شئون مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان گسترش نرم افزار
های آموزشی موجبات تسهیل و تعمیق یادگیری را فراهم می کند. بنابراین توجه همکاران به طراحی محتوای الکترونیکی و بهره
گیری از آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد .
اهداف طرح :
- ایجاد انگیزه و بروز خلاقیت
- ایجاد تنوع در فرآیند یاددهی یادگیری -
- گسترش فرهنگ استفاده از فن آوری های نوین
شیوه ی اجرا :
-1 محتوای الکترونیکی و فیلم آموزشی از یک کتاب درسی هنرستان به طور اختیاری توسط هنرآموزان شاخه فنی حرفه ای طراحی
شود .
-2 محتوای الکترونیکی و فیلم آموزشی از یک کتاب سرفصل رشته های هنرستان به طور اختیاری هنرستان توسط هنرآموزان
شاخه کاردانش طراحی شود .
ملاک های ارزشگذاری
گویایی عنوان2
اجرای autorun
دوری از سو گیری و قالب های کلیشه ای
دارای سازمان و توالی منطقی
همسو بودن با عنوان ) جامعیت و کفایت (
پوشش کامل اهداف درس
انطباق زمان در نظر گرفته شده با عمق ، وسعت و محتوا
صحت علمی محتوای ارائه شده
بیان منابع بکار گرفته شده
رصد کردن مسیر ) داشتن منو برای محتوای الکترونیک (
فعال بودن رابط ها ) قابلیت حرکت در صفحات مختلف (
سازگاری نمادهای تصویری و عناوین با عادات و سطح
درک فراگیران
چینش مناسب و استفاده از نمادهای راهنما
استفاده از نمادهای گرافیکی مناسب و یکسان
نام تهیه کننده : استان: محتوای الکترونیک درس:
فرم ارزش گذاری فیلم آموزشی
در کلاس درس عامل اصلی آموزش معلم است، رسانه آموزشی همان معلم است،ویا اگر فراگیر تمام مطا لب
را از تلویزیون دریافت کند ، در این صورت رسانه آموزشی تلویزیون است.
از زمانی که آموزش شروع شده است رسانه ها نیز وجود داشته است و یکی ازاولین رسانه ها معلم بوده
است . رسانه های آموزشی برای برقراری ارتباط موثر در تدریس درکلا س که بصورت گروهی انجام می
گیردلازم و ضروری بشمار می آیند .
در حال حاضر رسانه های آموزشی جزئی تفکیک ناپذیر از فرایند آموزش یادگیری هستند . رسانه های
آموزشی دیگر، وسایل و موادی در حمایت از آموزش نیستند . بلکه رسانه ها خود نیز داده های آموزشی می
باشند .
نمایش میزان پیشرفت
رعایت توازن در صفحه آرایی
قرار دادن وب سایت یا ایمیل پشتیبانی در نرم افزار
معرفی منابع و سایت های بیشتر
خلاقیت در ارائه کار
کاربری نرم افزار با حداقل اطلاعات رایانه ای
تعاملی بودن نرم افزار0
ویژگیهای یک فیلم آموزشی
1 - موضوع فیلم باید منطبق با نیازهای هنرآموزان باشد.
2 - موضوع فیلم باید در راستای رشته های موجود درهنرستان ها باشد.
3 - فیلم آموزشی باید دارای شناسنامه کامل )نام تهیه کننده یا تهیه کنندگان و...(باشد.
4 - در تهیه محتوای فیلم باید از منابع علمی معتبروجدید استفاده شود.
5 - فیلم آموزشی باید با اهداف آموزشی تناسب و هماهنگی داشته باشد.
6 - سازنده فیلم باید خصوصیات فرهنگی و روانشناختی و نیازهای آموزشی مخاطب را مد نظر قرار
دهد.
7 - پیام فیلم آموزشی باید ساده ،روشن و قابل درک برای گروه هدف طراحی شده باشد.
8 - تصاویر موجود در رسانه باید با متن و مباحث موجود در آن هماهنگی داشته باشد.
9 - مطالب و تصاویر موجود در فیلم باید جدید و غیرتکراری باشدو در تهیه آن خلاقیت ونوآوری به
کاررفته رفته باشد.
10 - مطالب باید بازبانی ساده وقابل فهم ارائه شده باشد.
11 - فیلم آموزشی باید به رشد ونوآوری هنرآموزان کمک شایانی نماید.
12 - فیلم آموزشی باید از لحاظ صدا وتصویر کیفیت مناسبی را داشته باشد.
از هنرآموزان برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.