شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳ ق.ظ
چگونه معلم حرفه ای باشیم/
چگونه معلمی حرفه ای باشیم
اهمه می دانیم ، هرگاه افرادی بخواهند در کار خود همچون عنصری حرفه ای مطرح شوند ، باید شرایط و ملزومات آن را هم داشته باشند . اصولاً حرفه ای شدن در هر کاری قواعد خاص خود را دارد .حرفه ی معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست . اغلب به غلط تصور می کنیم که معلمان با تجربه و برخوردار از دانش و اطلاعات سطح بالا معلمان حرفه ای نیز هستند. هر چند موارد ذکر شده برای هر معلم حرفه ای شرط لازم است ، اما کافی نیست . چه بسا معلمانی را سراغ داریم که دررشته ای که تدریس می کنند سوابقی بس طولانی دارند ، اما نتوانسته اند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند ؛ به عبارتی در جلب توجه علاقه ی دانش آموزان چه به لحاظ روش تدریس و چه به لحاظ مدیریت کلاس موفق نبوده اند و همچنین با معلمانی مواجه بوده ایم که از لحاظ روش تدریس و مدیریت در وضعیت مطلوبی قرار داشته اند ، اما به هیچ وجه نتوانستند کلاس جذابی را برای فرا گیرندگان فراهم آورند . سوالی که در اینجا مطرح می شود ، این است که چه عواملی سبب شده تا اینگونه افراد نتوانند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند . و اصولا به غیر از دانش و سابقه تدریس ، آیا متغییر های دیگری نیز در حرفه ای شدن یک معلم دخالت دارد ؟ این مقاله بر آن است تا روش هایی را به معلمان معرفی کنند تا در امر تدریس به منزله ی فردی حرفه ای عمل کنند .
چگونه معلمی حرفه ای باشیم
اهمه می دانیم ، هرگاه افرادی بخواهند در
کار خود همچون عنصری حرفه ای مطرح شوند ، باید شرایط و ملزومات آن را هم
داشته باشند . اصولاً حرفه ای شدن در هر کاری قواعد خاص خود را دارد .حرفه ی
معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست . اغلب به غلط تصور می کنیم که معلمان
با تجربه و برخوردار از دانش و اطلاعات سطح بالا معلمان حرفه ای نیز
هستند. هر چند موارد ذکر شده برای هر معلم حرفه ای شرط لازم است ، اما کافی
نیست . چه بسا معلمانی را سراغ داریم که دررشته ای که تدریس می کنند
سوابقی بس طولانی دارند ، اما نتوانسته اند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند ؛
به عبارتی در جلب توجه علاقه ی دانش آموزان چه به لحاظ روش تدریس و چه به
لحاظ مدیریت کلاس موفق نبوده اند و همچنین با معلمانی مواجه بوده ایم که از
لحاظ روش تدریس و مدیریت در وضعیت مطلوبی قرار داشته اند ، اما به هیچ وجه
نتوانستند کلاس جذابی را برای فرا گیرندگان فراهم آورند . سوالی که در
اینجا مطرح می شود ، این است که چه عواملی سبب شده تا اینگونه افراد
نتوانند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند . و اصولا به غیر از دانش و سابقه
تدریس ، آیا متغییر های دیگری نیز در حرفه ای شدن یک معلم دخالت دارد ؟ این
مقاله بر آن است تا روش هایی را به معلمان معرفی کنند تا در امر تدریس به
منزله ی فردی حرفه ای عمل کنند .
۹۵/۰۷/۰۳